En slavdrivande toalettborste

Standard

Det händer faktiskt att jag städar. Men sällan fler än ett rum i taget. Och garanterat efter lång betänketid. Det finns så mycket annat jag hellre gör med min tid än att umgås med en dammtrasa.

Idag slog dessvärre rävsaxen till. Toalettborsten synade min bluff och hämtade mig från datorn. Vi hade bokat in en dejt för länge sedan. Och det jag gjorde framför datorn var inte alls livsviktigt. Inte ens lite anmärkningsvärt.

Jag fick en snilleblixt. Vi är faktiskt fler i hushållet. När den slavdrivade toalettborsten släpade mig över golvet försökte jag greppa virvelvinden. Men hon gjorde det jag inte lyckades med och parerade snyggt attacken. Jag har inte tid mamma. Jag leker. 

Två minuter senare hade hon ryckt städtrasan ur min hand och börjat polera spegeln. Vi leker att vi är betjänter till en drottning. Heureka, den leken leker jag varannan vecka. Möjligen med den lilla skillnaden att prinsessa är den kunglighet jag passar upp.

Nåja. Trots överdramatiseringar så fick vi ett skinande rent badrum.

Över till fas två. Gruva sig för nästa rum att städa. Vardagsrummet. Har ett onaturligt stort lager av glassiga magasin. Tänker att de är bra att ha om man vill läsa igen, vilket i ärlighetens namn aldrig har hänt. Men ändå staplar jag dem på hög som om de steg i värde för var dag som gick. Mitt pensionskapital!

Eller så kan det vara latheten som spökar igen. Vägen till återvinningen är inte lång, men jag har aldrig varit med om en resa som bjuder på så många bortförklaringar att klättra över på vägen.

Kommentera

