Uppeupptäcksfärd längs stranden

Standard

En vacker bit historia i min hand.

De där stora, runa och mjuka stenarna i alla möjliga färger är underbara. Jag vill samla på dem alla. Lägga dem i min (fantasi)trädgård. Bygga installationer på min (fantasi)altan. Och mura in dem i min (fantasi)vägg.

Under denna uppe-upptäcksfärd hittade jag, i sällskap av en lika äventyrlig varelse, stenar i de ovanliga nyanserna turkos, blå och grön.

Det måste ha legat ett järnbruk i närheten. *Google-google* Jojomensan. Åvike Bruk – från 1686. Nedbränt av ryssarna och uppbyggt igen. Sista smidet 1901.

Det är nåt med de när gamla bruken som gör mig varm i hjärtat och sätter romantik i ögat på mig. Tjocka kalla tegelväggar och logdans. Svettiga hårda kroppar och frustande maskiner. Solnedgång och soluppgång.

Kommentera

