En ensamstående semester

Standard

Vaknar och känner mig tom. Och sen förvånad. Det är ju semester, första dagen på semestern, hur kan man vakna intrasslad i en massa negativa känslor då?

Ligger kvar och vältrar mig i självömkan.

Det är känslan att aldrig vara den självklara enheten i en relation som nyper hårdast i skinnet. Någon som redan sitter vid köksbordet när man väl kravlat sig upp ur sängen. Någon som redan tänkt på vad som gör en bra dag.

Varannan vecka är det min dotter som behöver mig för att kunna göra det hon vill göra. Jag älskar när hon tar mig för givet. Idag vaknar jag och är inte behövd av någon alls. Ingen som behöver mig till att hålla andra sidan av plankan. Ingen som behöver min kram. Ingen som behöver att jag svarar på alla mail som kommer till info@.

Jag vill gömma mig från obehaget. Helst vill jag att dagarna ska proppfyllas så att skratt fyller ut mitt tomrum. Helst vill jag ständigt omringa mig av människor så att jag kan inbilla mig att alla behöver mig. Och helst, allra helst, vill jag att min dotter ska vara hos mig så att jag kan önska att jag var ensam istället för att faktiskt vara det.

En ensamstående semester är väl som alla andras semestrar tänker jag. Tid att lära känna sig själv och utrymme att läka.

 

2 reaktioner på ”En ensamstående semester

  1. Men du… Hon kommer väl på måndag? Det ger dig två dagar ensam, det klarar du. Prova två veckor nästa sommar… För mig har det varit både jobbigt och fyllt av längtan men också en fantastisk resa inombords med en massa insikter och lärdomar om mig själv och andra.

  2. Hon kommer på torsdag. Sex regniga dagar senare.
    Kanske är det vad som behövs. Kanske är det inte tillräckligt.

    Åh, kom på ett nytt uttryck. En lärdom kommer sällan ensam….

Kommentera

